NonFiction Photo Festival

Frontlinie van de culturele oorlog: duik dieper in de World Press Photo Exhibition 2021

De gerenommeerde World Press Photo Exhibition 2021 verbindt de wereld met de meest betekenisvolle verhalen van het jaar. Fotografen van over de hele wereld sturen elk jaar hun beste werk in om te proberen de World Press Photo of the Year te winnen. Samen vormen zo’n 150 beelden de World Press Photo Exhibition, waarin enkele van de belangrijkste momenten van de wereld van vandaag opnieuw worden verteld en nieuw leven wordt ingeblazen. 

by Bill Derah

2021 is het 64e jaar van de jaarlijkse World Press Photo Contest, waaraan meer dan 4.000 professionele fotografen uit 130 landen bijna 75.000 foto’s hebben meegedaan. Uit deze immense groep hebben de juryleden 45 gelukkige genomineerden uit 28 verschillende landen geselecteerd. In dit ongekende jaar, dat gekenmerkt wordt door zowel de COVID-19-pandemie als protesten voor sociale rechtvaardigheid over de hele wereld, dragen de genomineerden bij tot een verscheidenheid aan interpretaties en perspectieven voor deze en andere dringende kwesties. Onderwerpen als de klimaatcrisis, de rechten van transgenders, territoriale conflicten en culturele conflicten komen aan bod.

World Press Photo Exhibition

De bovenstaande foto werd genomen in het midden van de 2020 Covid beperkingen toen in de Verenigde Staten de protesten uitbraken over raciale sociale ongelijkheden. De Black Lives Matter (BLM) beweging verplaatste zich al snel naar Canada, Europa en elders, en werd een wereldwijd fenomeen. Op deze foto lokt een protest voor de verwijdering van een standbeeld een tegenprotest uit, vastgelegd in de interactie tussen een BLM-protestant en een tegendemonstrant. 

Amerikaanse conservatieven zijn ongelukkig met pogingen om standbeelden en monumenten te verwijderen die figuren verheerlijken met een twijfelachtige morele achtergrond. Vandaag verwijst dit vaak rechtstreeks naar hun deelname aan de slavernij, hun steun aan de Confederatie tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog, of gelijkaardige raciale, economische, of sociopolitieke vooroordelen die vandaag als uiterst immoreel worden beschouwd. BLM en andere progressieve demonstranten beschouwen deze monumenten als een eerbetoon aan, zo niet een beloning voor slecht gedrag. Conservatieven hebben verschillende opposities. Sommigen beschouwen zulke monumenten als historische merktekens die ten onrechte worden beoordeeld met moderne gevoeligheden, anderen zijn beledigd door de waargenomen ‘herschrijving’ van de cultuur door hun verwijdering of vervanging. 

Al voor de verkiezing van Donald Trump tot president hadden veel Amerikanen het gevoel dat er in het land een cultuuroorlog woedde tussen jonge progressieven in de steden en oudere conservatieven op het platteland. Veel progressieven wijzen op de economische onmacht van de conservatieven op het platteland als reden voor de aantrekkingskracht van Trump – dergelijke regio’s hebben economisch weinig toekomst. In reactie daarop beschuldigen conservatieven deze progressieven er vaak van gehersenspoelde linksen te zijn; gretige radicalen die niets te verliezen hebben. Het debat over de monumenten is een van de grote veldslagen in die Amerikaanse culturele oorlog, die niettemin analoog is aan veel Europese debatten die worden aangewakkerd door nieuw extreem-rechts populisme.

Maar de tentoonstelling gaat niet alleen over politiek. Andrea Hooymans, oprichter van NonFiction Photo, merkt op dat zelfs in de verschillende categorieën van de World Press Photo Exhibition de verhalen universeel blijven. Ze hoopt dat het publiek nadenkt over de kracht en de strategieën die worden gebruikt bij het vertellen van visuele verhalen. “Je kunt nooit zeggen dat dit soort foto’s objectief zijn, want er is altijd een verteller, er is altijd een platform, er zijn altijd dingen die in het proces gebeuren. Ik kan er niet genoeg van krijgen om mensen [dit] te vertellen.”

 

NonFiction Photo Exhibition

©2021 NonFiction Photo site gesponsord door Borgesius Consulting

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?