NonFiction Photo Festival

Fair Fashion portret: Wessel

‘’Een sneaker is meer dan enkel een schoen’’

De een heeft meer schoenen in zijn of haar kast staan dan de ander. Wessel heeft ze allemaal in dozen zitten, opgestapeld op zijn kamer. Speciale sneakers waar hij in de meeste gevallen voor heeft moeten loten. Of je moet er als eerste bij zijn. ‘’Ik heb wel eens voor de deur van een winkel gelegen om het nieuwste paar te krijgen.’’

By Sebastiaan Rodenhuis

Als je zijn kamer binnenloopt, valt de toren van dozen gelijk op. Gevuld met sneakers, veilig opgeborgen. Sommigen zijn reeds gedragen, anderen hebben het daglicht nog nooit gezien. Het zijn voor hem veel meer dan gebruiksvoorwerpen alleen. ‘’Ik zie ze niet enkel als schoenen, maar als verzamelobjecten. Ik vergelijk mezelf wel eens met die iemand die modeltreinen spaart,’’ grapt hij. Het dragen van sneakers is voor hem een manier om zichzelf te onderscheiden van anderen. ‘’Als ik over straat loop met een uniek paar aan mijn voeten, weet ik dat niet zo snel iemand tegenkom die dezelfde heeft. Dan voel ik me best een beetje trots.’’

Hij heeft 25 paar sneakers om zich heen staan. Van unieke Nikes tot speciale Vans en alles ertussenin. Sneakers die in gelimiteerde oplagen uitkomen en onder de liefhebbers erg gewild zijn. De jacht van Wessel vindt Meestal plaats op het internet. ‘’In het wereldje is bekend op welk moment bepaalde sneakers uitkomen. Dan moet je er echt voor gaan zitten en hopen dat je er doorheen komt.’’ Het lukt dan ook niet elke keer om zijn pareltjes te kunnen bemachtigen. Dat vindt hij jammer, maar het hoort erbij. Het houdt zijn honger in stand.

Wessel is niet zo mee bezig met waar zijn juweeltjes vandaan komen. Hoe ze gemaakt worden. ‘’Natuurlijk heb ik ook liever dat mijn sneakers duurzaam geproduceerd worden, maar dat gebeurt helaas nog niet. De eerste stap ligt bij de producent. Die maakt ze. Ik zou er zelfs wel wat meer voor willen betalen’’. Hij ziet dan ook een tweede aspect van de wisselwerking tussen vraag en aanbod, tussen consument en producent. ’’De sneakermerken creëren een hype door ze niet in grote getale uit te brengen en met speciale varianten en samenwerkingen te komen. Hierdoor grijp je vaak mis. Als liefhebber is het dan moeilijk om er de volgende keer dan niet in mee te gaan.’’

©2021 NonFiction Photo site gesponsord door Borgesius Consulting

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?