Nieuwsverhalen die verteld moeten worden

Groningen – Google je de woorden ‘NonFiction Photo’, dan zul je al snel dit motto in het eerste zoekresultaat zien prijken: ‘Podium voor kunst met een missie’. Maar wat is NonFiction Photo?

door Talent Journalistiek Ayla Elzinga

Kortweg is NonFiction Photo een non-profit organisatie die fototentoonstellingen organiseert en produceert. Maar er gaat meer achter schuil. Een groot netwerk van vrijwilligers dat zich inzet voor een gezamenlijk doel: beginnende fotografen en journalisten een kans bieden zich te ontwikkelen.

Talentteams

Uit dit gezamenlijk doel vloeiden de ‘talentteams’ voort: drie groepen bestaande uit jonge fotografen, journalisten en vormgevers. “Wij willen mensen die in ontwikkeling zijn een podium bieden om werkervaring op te doen.” aldus Marlie Wabeke, het coördinerend brein achter de talentteams (tweede van rechts op de foto). De teams dragen met hun expertise bij aan een tentoonstelling georganiseerd door NonFiction Photo. Op deze manier doen de jonge talenten ervaring op binnen hun vakgebied.

Kunst met een missie

Naast positieve invloed uitoefenen op de mensen achter de schermen, bestaat ook het doel ruimte te maken voor invloedrijke fotografie. Andrea Hooymans (tweede van rechts op bovenstaande foto), directeur van NonFiction Photo: “Natuurlijk zijn er ontelbaar veel nieuwsverhalen die verteld moeten worden. Juist daarom sta ik achter ons motto ‘kunst met een missie’. Die missie is een podium bieden voor kunst die een maatschappelijke functie dient.”

Niet voor de extra centen

Dat NonFiction Photo een non-profit organisatie is en daarom ook met zoveel vrijwilligers werkt, draagt positief bij aan de organisatie volgens Marlie. “Als je vrijwillig aan iets begint, ben je vrijwel altijd gemotiveerd. Je doet het vanuit een sterke intrinsieke motivatie, en niet voor de extra centen.”

nl_NLNederlands