Fair Fashion portret: Franky

‘’Vintage kleding is uniek, heeft uitstraling en is van betere kwaliteit’’

 

Zijn kleding koopt Franky (30) enkel tweedehands. De kledingrekken in de kamer zijn enkel gevuld met vintage stukken. Hij is altijd op zoek naar pareltjes en vindt ze vaak via Vinted. ‘’Waarom een nieuwe schippersjas van 300 euro kopen als je er eentje voor 9 euro bij de kringloop kan scoren?’’

door  Sebastiaan Rodenhuis

NonFiction Photo Festival

Oud is wat de klok slaat bij Franky. Zijn kleding neemt je mee terug in de tijd. Naar een periode waar veel nog met de hand werd gemaakt, met aandacht voor kwalitatieve stoffen. Daar zit het hem in. ‘’Kleding moet voor mij vintage zijn. De ontwerpen zijn origineler en de afwerking is mooier,’’ zo zegt hij. Zijn liefde voor oude kledij heeft gezorgd voor een grote collectie van unieke stukken.

Deze verzameling is constant groeiende. Momenteel is hij verslingerd aan vintage getailleerde pakken. Hij is wekelijks op zoek naar pareltjes, maar schaft niet telkens wat aan. Gemiddeld haalt hij één pak per drie weken binnen. Want het moet wel echt een toevoeging zijn op wat hij al heeft. ‘’Mijn collectie is vrij groot, de verzadiging begint aardig op te treden. Maar ik kan bewust blijven kopen, omdat het niet nieuw is geproduceerd.’’ Hij is dan ook tegenstander van fast fashion, op een rap tempo veel nieuwe kleding kopen. Verlangen naar de mode standaarden van de jaren ’60 en ’70 doet hij dan ook graag. ‘’Men was toen heel bewust bezig met de aanschaf. Er werd minder gekocht, maar van betere kwaliteit. Vandaag de dag ligt het tempo hoger, men geeft toe aan de koopdrang,’’ zo stelt hij.

By Sebastiaan Rodenhuis

Volgens Franky moet zowel de consument als de producent stappen maken naar een duurzame wereld. Met oog voor menselijke omstandigheden, kwalitatieve kleding en het beperken van de eerder genoemde koopdrang. Maar makkelijk is dat niet. ‘’Het moet van beide kanten komen,’’ zegt hij. ‘’Als consument is het belangrijk dat je een verstandige keuze maakt, maar dan moet die optie wel geboden worden door de producent. Dat gebeurt nu nog te weinig. Maar met het kopen van enkel tweedehands kleding kan je al een groot verschil maken.’’

Contact

+31 6 306 530 13
info@nonfictionphoto.nl
vrijwilligers@nonfictionphoto.nl

Headquarters

Stichting NonFiction Photo
Kerklaan 30, 9751 NN, Haren
ANBI | Algemeen Nut Beogende Instelling

Festival

NonFiction Photo Festival Groningen
november – december 2022
Synagoge – Folkingestraat 60

Nieuwsbrief

Lees deze in het Engels of Nederlands, alleen wanneer er nieuws is.

Social Media

Volg ons terwijl we met de festivalvoorbereidingen bezig zijn.

nl_NLNederlands