“Kamloops residential school” van Amber Bracken is dit jaar uitgeroepen tot World Press Photo of the Year in de World Press Photo Contest 2022. Dit werd op 9 april online bekendgemaakt. De inzending van Bracken is uit de zes regionale winnaars verkozen tot het beste beeldverhaal. Naast de bekendmaking van de World Press Photo of the Year zijn ook de andere winnaars van de wedstrijd bekendgemaakt.
door Saskia Nijenhuis
Als één van ’s werelds toonaangevendste prijzen voor internationale fotojournalistiek, trekt de World Press Photo Contest de hoogste kwaliteit aan beeldverhalen van het afgelopen jaar.
De World Press Photo of the Year wordt toegekend aan het beeld dat zowel het fotojournalistieke moment van het jaar is maar ook een belangrijke journalistieke situatie of evenement. Dit jaar selecteerde de jury het werk van Canadese fotograaf Amber Bracken waarin de pijnlijke geschiedenis van de relatie tussen overheid en inheemse volken te zien is.
Van de jaren 1880 tot de jaren 1990 heeft de Canadese regering minstens 150.000 inheemse kinderen uit hun huizen gehaald en naar residentiële scholen gestuurd die waren ontworpen om hen van hun cultuur te scheiden en te assimileren in westerse manieren. Dit systeem werd door de Nationale Waarheids- en Verzoeningscommissie in 2008 een systeem van “culturele genocide” genoemd. Op de scholen, die grotendeels door de katholieke kerk werden gerund, was er sprake van structureel seksueel, fysiek en emotioneel misbruik en geweld. Duizenden kinderen raakten vermist en families zijn tot vandaag de dag nog op zoek naar verwanten.
In een interview met Cult Montreal vertelt Bracken dat de foto meer betekent dan ze oorspronkelijk had gedacht: “Het [ging] niet alleen om een foto, dus het verantwoordelijkheidsgevoel volgde vrij snel. Ik kwam erachter toen we in Rome waren voor de inheemse delegatie om met de paus te praten over precies deze kwestie, en over de doorlopende schade van residentiële scholen. Er was een hele delegatie uit Canada die daar was om te praten over hoe dit een voortdurende schade is, dat het geen oude geschiedenis is.”
Jurylid Rena Effendi benoemt de relevantie van het werk tot de hedendaagse wereld ook als de kracht van de foto: “Het is een soort beeld dat zich in je geheugen schroeit, het roept een soort zintuiglijke reactie op. Ik kon de rust bijna horen op deze foto, een stil moment van wereldwijde afrekening voor de geschiedenis van de kolonisatie, niet alleen in Canada maar over de hele wereld.”
Bracken’s beeldverhaal is van 11 november t/m 4 december 2022 te bewonderen tijdens de World Press Photo Exhibition in Groningen.
Tickets zijn nu verkrijgbaar in de synagoge of online!